Casino betalar inte ut vinst
Har du råkat ut för att ett casino vägrar betala ut din vinst? Problem med uttag förekommer ibland när man spelar på casino online. I den här guiden hjälper vi dig att hitta en lösning på problemet. Läs vidare för att ta del av vilka rättigheter du har som spelare och hur du tar ett ärende vidare om ett casino inte betalar ut din vinst.

Vanliga orsaker till att casinon inte betalar ut vinster
Det kan finnas flera orsaker till att ett casino inte betalar ut vinster. Här har vi samlat några av de vanligaste orsakerna:
- Bonuskrav: Du har tagit del av en välkomstbonus där du inte uppnått omsättningskravet, eller missat någon annan del i villkoren
- KYC: Varje casino måste följa ett KYC-protokoll (Know Your Customer). Det innebär att din identitet måste vara bekräftad, något som ibland kräver att du skickar in extra dokumentation.
- Regelbrott: Du kan ha brutit mot någon av casinots regler, t.ex. skapat flera konton, eller använt förbjudna strategier vid spel
- Betalningsleverantören: Ibland kan ett problem med uttag bero på den betalningsmetod du valt. Betalningsleverantören kan ha krångel i sitt system, det kan du ibland kontrollera på deras hemsida
Spelarens rättigheter enligt den svenska spellagen
Den svenska spellagen trädde i kraft den 1 januari 2019. En bra sak med spellagen är att den är utformad för att ge dig som spelar en god trygghet.
- Viktigt att känna till: den svenska spellagen endast gäller för de casinon som har en licens i Sverige, från Spelinspektionen.
Eftersom spellagen endast omfattar svensk-licensierade casinon rekommenderar vi att du alltid väljer ett casino med licens. Annars får du inte den grundläggande trygghet som den svenska spellagen erbjuder.

Om du vill ta ditt ärende vidare till ARN eller få hjälp från KO i en tvist, så måste tvisten gälla ett casino med svensk licens.
OBS: Det finns ingen paragraf i den svenska spellagen som reglerar utbetalning av vinster. Så här säger Spelinspektionen själva om tvister mellan spelare och spelbolag:
”Spelinspektionen prövar inte några tvister mellan spelare och licenshavare. Man kan istället vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kan pröva tvister som rör spel eller lotterier överstigande 1 000 kr (www.arn.se). Alternativt kan man driva en process via domstol.
Det är däremot alltid bra att informera Spelinspektionen om spelbolagen inte följer de regler som finns. Beroende på vilken information vi får kan vi starta tillsynsärenden mot enskilda spelbolag.”
Så gör du om ditt casino inte betalar ut dina vinster
Om du spelat på ett casino med svensk licens och casinot vägrar betala ut vinster när du begär det, så finns det några olika steg du kan följa. Förhoppningsvis leder det i slutändan till att du får de pengar du begärt.
Steg 1: Kontrollera casinots regler och villkor
Det är väldigt lätt att missa någon detalj i de regler och villkor som anges hos ett casino. Som regel finns en uppsättning generella villkor och sedan tillkommer det specifika regler när du vill ta del av ett bonuserbjudande.
Regler som är enkla att missa i samband med ett uttag är till exempel:
- Du har spelat med en bonus och inte uppfyllt kravet på omsättning.
- Casinot har en gräns för minsta uttag.
- Du har inte omsatt din insättning en gång i casinot.
- Du har valt en metod för uttag som inte är samma metod som användes vid insättning.
Steg 2: Kontakta casinots support
Om du har kollat upp att ditt uttag inte verkar bryta mot några av casinots regler och villkor, samtidigt som det fortfarande inte går att ta ut pengar, så är nästa steg att kontakta casinots support.
- När du kontaktar supporten är det bra att vara förberedd. Ha därför gärna all nödvändig dokumentation kring ditt ärende tillgänglig, så brukar allting gå mycket snabbare och enklare.
Kontaktvägarna kan skilja något åt mellan olika casinon. Live chatt är den vanligaste kontaktvägen och det brukar vara väldigt smidigt. Några enstaka casinon har support via e-post istället, vilket ofta innebär en lite längre väntetid på att ärendet ska lösas.
- Supporten har möjlighet att undersöka vidare gällande vad som blivit fel med din utbetalning. De allra flesta ärenden löser sig här.
Steg 3: Lämna in ett klagomål
Ibland löser det sig dock inte ens när man varit i kontakt med casinots support. Då är det dags att ta ärendet vidare.
- Skicka in ett formellt klagomål hos casinot. Hos de flesta casinosidor görs detta via e-post. Adressen kan hittas i casinots allmänna villkor, oftast under sektionen “Klagomål”.
- Du kan samtidigt vända dig till Spelinspektionen för att lämna in ett klagomål. Det görs via Spelinspektionens kundcenter.
Tänk på att – du enbart kan vända dig till Spelinspektionen gällande casinon med en svensk spellicens
Steg 4: Ta ärendet vidare till ARN
Om du inte får något gehör för ditt klagomål, kan du anmäla casinot till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). ARN kommer gå igenom ditt ärende och göra en bedömning. Utifrån den gjorda bedömningen kommer ARN sedan att ge en rekommendation för hur tvisten mellan dig och casinot ska lösas. Det är inte tvingande för spelbolagen att följa ARN:s rekommendation, men de allra flesta gör det.
- En anmälan till ARN kostar 150 kr
För att din anmälan ska tas upp behöver ett antal krav vara uppfyllda:
- Casinot har antingen nekat ditt krav eller inte svarat på dina hänvändelser i rimlig tid.
- Ditt uttag som casinot inte betalar ut är på 1 000 kr eller mer.
- Din anmälan sker inom ett år från att du första gången klagade till företaget.
Steg 5: Driv ärendet i domstol
Om ett nätcasino inte följer rekommendationen från ARN, kan du pröva tvisten i domstol. Viktigt att vara medveten om är i sådana fall att den förlorande parten som regel får stå för rättegångskostnaderna även för motparten. Det är därför främst värt att ta en tvist till domstol i de fall det handlar om större summor pengar.
- Var: Grundregeln är att du ska lämna in en stämningsansökan till den tingsrätt som ligger närmast den plats där företaget är registrerat.
- Kostnad: Tvister rörande summor under 29 400 kr kostar 900 kr. Högre summor kostar 2 800 kr för inlämnande av stämningsansökan.
- Fördel: Det beslut domstolen tar är tvingande. Det betyder att beslutet måste följas.
- Risk: Det finns en risk att domstolen inte dömer till din fördel. Då riskerar du att få betala både dina såväl som motpartens rättegångskostnader.
Rapportera utländska eller olicensierade casinon
Som den svenska lagen är utformad idag är det väldigt svårt att komma åt casinon som saknar en licens från Spelinspektionen. Det du kan göra är att kontrollera om casinot har någon licens över huvud taget. Om det finns, får du vända dig till den instans som delat ut licensen.
- Det finns dock inte någon garanti för att du ska få hjälp om spelbolaget bakom casinot saknar licens i Sverige. Välj därför alltid casinon med svensk licens från Spelinspektionen.
Varningstecken för opålitliga casinon
Det finns en del saker som du bör kolla upp lite extra noga, för att undvika att spela hos ett opålitligt och oseriöst casino:
- Licens: Har casinot en svensk licens från Spelinspektionen och är den fortfarande giltig? Längst ned på casinots startsida ska information om licensieringen finnas. Du kan också dubbelkolla licensen på Spelinspektionens webbsida under “Aktörer med licens & tillstånd”
- Omdöme: De allra flesta casinon idag finns recenserade på internet, både av bransch-experter, såväl som av spelare. Här kommer alltid finnas en del recensioner från arga spelare som förlorat sina pengar när de spelat, men om du ser omdömen som säger att casinot vägrar betala ut vinster så bör dina varningsflaggor börja vifta.
- Bonus: Många casinon erbjuder bonusar till nya spelare, vilket är ett trevligt inslag i spelandet. Om ett erbjudande verkar vara för bra för att vara sant, så är det också ofta det. Det är bättre att skippa bonusar som inte känns helt realistiska.
Så undviker du framtida problem med uttag på casino
För att slippa krångel med online casinon som nekar uttag, så finns det några punkter som du bör ha i bakhuvudet och förhålla dig till:
- Håll dig till casinon med en svensk licens från Spelinspektionen
- Läs alltid regler och villkor noggrant innan insättning eller innan du tar del av ett bonuserbjudande
- Spela bara hos casinon med gott rykte och god transparens
Sammanfattningsvis om problem med uttag
Även om det förekommer att ett casino vägrar betala ut vinst, så känns det betryggande att veta att de allra flesta ärenden löser sig smidigt.
För att du ska ha de bästa förutsättningarna att hitta en snabb och smärtfri lösning på problem med uttag på casino, så rekommenderar vi att du alltid spelar hos ett casino med svensk licens från Spelinspektionen. Då har du de bästa förutsättningarna för att få god hjälp vid en eventuell tvist.
FAQ – Vanliga frågor om problem med uttag
Hur länge får casinot hålla dina pengar?
Om det gäller ett vanligt uttag finns ingen tidsgräns för hur länge casinot får hålla dina pengar. Men om du avslutar ditt spelkonto helt och hållet måste casinot betala ut dina pengar inom 5 dagar.
Kan ett casino vägra utbetalning?
Ja, om casinot till exempel anser att du inte följt de regler som gäller eller på annat vis misskött dig har casinot rätt att vägra en utbetalning för att utreda ärendet.
Varför får jag inte mina pengar?
Ett uttag kan nekas av casinot av flera orsaker. Det kan till exempel vara att du missat omsättningskravet för en bonus, eller att du inte skickat in all dokumentation som krävs. Ta först och främst kontakt med casinots kundtjänst så kan de hjälpa dig vidare med en mer utförlig förklaring.
Vad gör jag om ett casino inte betalar ut vinst?
Först och främst kan du kontakta supporten hos casinot om den har öppet. Du kan också läsa igenom regler och villkor i casinot för att se om det är någon detalj som du har missat, till exempel omsättningskrav för en bonus eller liknande.
Vart kan jag vända mig för att få hjälp vid problem med uttag?
Om du har varit i kontakt med casinots kundtjänst och de inte kan hjälpa dig vidare, så är nästa steg att kontakta Konsumentverket för en anmälan och ARN för en tvist. Det är den aktuella instansen som kan hjälpa dig vidare om ett casino vägrar betala ut din vinst.
Vart anmäler jag ett casino som vägrar betala ut vinst?
Om ett casino vägrar betala ut dina vinster kan du anmäla det till Konsumentverket, och för att få tvisten prövad kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller driva en process via domstol.
Lista över källor som använts i artikeln
- Spelinspektionen frågor och svar
- Hallå konsument
- Riksdagen Svensk författningssamling
- Hallå konsument – problem med spelbolag
- Sök licens – Spelinspektionen
- ARN – konsument
- Kontaktcenter – Spelinspektionen
Skribent: Caroline Fjellheim, granskats av: Monica Eliasson, senast uppdaterad den 12 februari 2025