Hur vi recenserar casinon

För att ge dig en rättvis och pålitlig bild av varje casino följer vi alltid samma process vid våra recensioner. Vi registrerar konto, gör riktiga insättningar och uttag, spelar på sajten och granskar allt från bonusvillkor till användarvänlighet och säkerhet. Här får du en snabb överblick över de viktigaste kriterier vi bedömer, och varför du kan lita på våra recensioner.

Dator med hander som skriver - forstoringsglas - sakerhet - hur vi recenserar casinon i Sverige

Vad vi kikar på när vi recenserar casinon

När vi på CasinoGuide.se gör en casinorecension, följer vi en mall. Detta för alla casinon ska få rättvisa betyg och få samma genomgång.

Vi har listat de viktigaste kriterierna som vi kikar extra noga på, när vi betygssätter och skapar våra recensioner. Dessa punkter ligger till grund för det sammanlagda betyg casinot sedan får av oss.

Snabb översikt av några viktiga aspekter när vi recenserar:

🧑‍💻 Utvalda kriterier när vi recenserar🙋🏻‍♀️ Kort förklaring
RegistreringsprocessenVilken typ av upplägg har casinot och erbjuds enkel registrering.
Insättningar och uttagVilka metoder erbjuds och hur snabbt går det.
VälkomstbonusErbjuder man bonus och hur ser villkoren ut?
SpelutbudVi går igenom spelprodukter och respektive utbud och antal spel.
Casinots RTP och vinstchansVi räknar ut RTP i genomsnitt för varje casino.
AnvändarupplevelseAnvändarvänlighet och navigering i sin helhet.
MobilcasinoFinns det app för mobilen, vilka enheter stöds.
KundtjänstÖppettider och sätt att kontakta supporten på.
Säkerhet och ansvarsfullt spelandeVi kikar på säkerhet och licensförhållande samt sidan för att spela ansvarsfullt.
Därför kan du lita på CasinoGuides recensioner

1. Så testar vi registreringen

När vi testar registrering hos ett casino tar vi tiden på hur snabbt det går. Behöver vi fylla i någon information manuellt och känns det krångligt? Hur många steg innehåller processen i sin helhet?

Hos det perfekta casinot ska registreringen ta knappt en minut att genomföra.

Så här kan vi göra en bedömning av registrering:

  • Hos ett bra casino går det mycket snabbt (ca 1 minut) att registrera dig. Dina uppgifter överförs och du blir smidigt verifierad genom elektronisk bankverifiering.
  • Det är inte bra om du måste fylla i ett långt formulär manuellt, det tar tid och är krångligt. Att knappa in e-post, personnummer, namn och adress tar onödigt mycket tid.

2. Så betygsätter vi betalningar och uttag

Testet av betalningsmetoder är viktigt. Vi gör alltid minst en insättning på varje casino vi recenserar. Detta för att säkerställa att vår recension spelar den riktiga upplvelsen för riktiga pengar.

Vid testet kollar vi följande:

  • Vilka metoder vi kan välja mellan? Erbjuder man smarta insättningar via Trustly eller Swish?
  • Hur mycket vi behöver sätta in som lägst? Går det att sätta in med låg insättning?
  • Vid en insättning tar vi tiden från det att vi påbörjade insättningen, tills dess att pengarna har landat på konto. Vi går generellt efter att insättningar ska gå direkt, om inte så tyder det på att något är fel.

När vi provspelat lite, gör vi även ett uttag till samma metod som vi gjorde insättningen med. Vi noterar då:

  • Lägsta summa som krävs för att kunna göra uttag.
  • Om samma uttagsgräns gäller för alla betalningssätt.
  • För uttagen är det extra viktigt med tiden: från det att vi klickar på uttag, tar vi tiden på hur lång tid det tar innan pengarna är inne.

Så här kan vi göra en bedömning av betalningar:

  • Insättning: vi ger ett casino högt betyg för insättningar om de är direkta och helt utan kostnader. Extra plus om man kan sätta in små belopp under 100 kr.
  • Uttag: casinot ska leverera snabba uttag inom 5 minuter om vi använt t.ex. Trustly eller Swish.
  • Insättning: om det dröjer innan insättningen kommer in, så drar detta ner på vår bedömning. Samma sak om lägsta belopp är 200 kr eller mer.
  • Uttag: betyget blir sämre om uttaget tar lång tid (längre än vad casinot utlovar). Är uttaget mer krångligt att göra än själva insättningen, så sjunker betyget avsevärt.

3. Så bedömer vi bonuserbjudanden

Nummer ett för en välkomstbonus och dess villkor är att de ska vara transparenta och enkla att förstå. När vi recenserar casinon går vi igenom bonusen i detalj. T.ex kikar vi på:

  • Lägsta insättning
  • Bonussumma
  • Antal spins
  • Värde på spins
  • Omsättningskrav (även om det gäller både insättning + bonus)
  • Giltiga spel
  • Eventuella begränsingar

Exempel på bedömning av bonuserbjudande:

  • En bra bonus är t.ex 100% upp till 2000 kr samt 100 free spins utan omsättning. Riktigt bra är om det endast är bonussumman som ska omsättas om t.ex. 20%. Att vi erbjuds att välja mellan flera bonusalternativ, tycker vi är mycket positivt. En ännu bättre bonus är helt utan omsättningskrav. Vi tänker på free spins och som dessutom är värda 2 kr snurret.
  • Sämre betyg får en bonus där det krävs en högre insättning (mer än 100 kr) och om du får max 500 kr. Är omsättningskravet 20x för både insättning och bonus, blir det en stor summa att omsätta. Vi gillar inte när man krånglar till villkoren så att de är svåra att förstå. Kan vara att bonus utbetalas i en viss procent i taget, vilket vi upplever som onödigt.

4. Så värderar vi spelutbudet

När vi recenserar ett casino och spelutbudet, börjar vi kika på vilka spelprodukter som erbjuds. Finns det enbart slots och casino eller har man även Betting och Bingo?

Självklart ger det pluspoäng om casinot har en stor bredd av olika produkter.

🎰 Slots

Vid våra tester går vi djupare in på spelautomaterna. Förutom att räkna antal slots, kontrollerar vi även hur casinolobbyn är upplagd. Bra kategorier och filter att sortera spelen på är positivt.

Vi väljer även ut 3-5 slots och provspelar både via mobilen och på laptop. Vi kollar hur snabba laddningstiderna är och även om vi kan provspela gratis utan att logga in.

📹 Live casino

För live casinot börjar vi med att kolla in spelupplägget. Kan man sortera på olika spel här? Vi skapar sedan en översikt av exakt vilka spel som erbjuds och listar antalet i våra recensioner.

Vi anser att spel från Evolution alltid bör finnas i ett bra live casino. Ett stort plus är om det även finns andra live studios.

Även här väljer vi ut ett par live spel och provspelar för att testa laddningstider och om spelen flyter på bra.

⚙️ Spelutvecklare

Vid varje recension tar vi fram en lista över alla speltillverkare hos casinot. Här tar vi med i bedömningen hur omväxlande utbudet är med tanke på antalet spelstudios.

Exempel på bedömning av spelutbud hos ett casino:

  • Vi ger bra betyg för ett användarvänligt upplägg i spellobbyn och om det finns många casinospel (3000+) att välja på. Ett bra och omväxlande spelutbud ger bra betyg. Extra plus om man erbjuder virtuella bordsspel, videopoker och crash-spel.
  • Ett casino som inte visar sitt utbud utan att man är inloggad tycker vi känns dåligt. Om kategorierna är få, blir det svårt att hitta rätt snabbt, då drar vi ner på vår betygssättning. Hittar vi väldigt få speltillverkare och ett lågt antal slots, så visas även det på minussidan.

5. Så mäter vi RTP och vinstchans

Vi går även djupare in på casinots genomsnittliga RTP för att visa vilka casinon som har bäst vinstchans.

För att få fram detta resultat plockar vi ut 20 casinospel får casinots kategori för ”populära spel”. Vi går in i varje spel och tar fram RTP för varje slot. Därefter lägger vi samman RTP-värde och delar med antalet slots 20.

Vi får på så sätt fram ett värde som visar casinots genomsnittliga vinstchans. Detta värde kan vi sedan jämföra med branschstandard och andra casinon.

Exempel på bedömning av RTP och vinstchans

  • Ett värde som ligger på standard eller över när det gäller RTP ger vi ett bra betyg.
  • Om ett casino ligger under genomsnittet, ger vi ett lägre betyg.

6. Användarupplevelse och navigering

När vi går igenom aspekter för användarupplevelse, kikar vi på webbdesignen, hur snabbt casinot är och navigeringen i sin helhet.

När det gäller design är det viktigt för oss att den känns bra för ögat när man spelar. Det är alltid roligt med nya casinon, där vi verkligen kikar på vilken design de valt för att sticka ut.

När vi kickar runt på sajten, kollar vi även så att sidan laddar snabbt utan att hänga sig. Navigeringen är även en viktig punkt här. Är det enkelt att hitta information och finns det bra hjälpmedel för att sortera spelen?

Vi anser att man aldrig ska behöva leta efter andra spellobbys som t.ex Live Casino eller Odds.

Exempel på bedömning av användarupplevelsen:

  • Ett casino med bra användarupplevelse har en behaglig design som inte stör och sidan ska ladda snabbt och direkt. Finns det dessutom riktigt bra spelfilter och kategorier som förenklar blir det högt betyg.
  • I en sämre bedömning kan texten vara för ljus mot en mörkare bakgrund, vilket gör det svårt att läsa. Sidor som laddar långsamt känns inte bra och är det knöligt att hitta våra favoritspel, så går vårt omdöme ner i denna kategorin.

7. Så testar vi upplevelsen via mobilen

Vi öppnar alltid casinot i mobilen och går igenom navigering och menyknappar. Vi provspelar flera olika spel, för att se hur väl de är optimerade för mobilen.

Vi kikar även på om casinot erbjuder någon mobilapp. Om ja, så testar vi den genom samtliga punkter som ingår i recensionsmallen.

Vi provar även mobilversionen av casinot både med iPhone och Android. Vi jämför spelupplevelsen via mobilen vs datorn. Här noterar vi även laddningstiden på mobilen och tar med detta i vårt helhetsintryck.

Så här kan vi göra en bedömning av mobilversionen:

  • Om casinot har en riktigt bra mobilapp, så väger det tungt i vår bedömning. Är sajten anpassad till mobilen och enkel att använda så blir det plus från oss. Om det går att provspela gratis på mobilen, tar vi med detta i vår betygssättning.
  • Om sidan inte riktigt känns anpassad till mobilen och vi får scrolla onödigt mycket, då blir det en sämre bedömning från vår sida. Skulle det kännas ”långsamt” att spela från mobilen och långa laddningstider mer än 8 – 10 sekunder, så bedömer vi det som ett sämre mobilcasino.

8. Så testar vi support och kundservice

När vi testar supporten gör vi det både via chatt och via e-post. Det vi anser är viktigt gällande kundservice är:

  • Hur enkelt är det att komma i kontakt med kundtjänst? Måste vi logga in för att chatt?
  • Svarstiden – speciellt vid våra chatt-tester. Det är ok om det tar lite längre tid, så länge supportagenten berättar att hen ska kolla upp något.
  • Kvalitén på de svar vi får och om problemet löstes.
  • Kundvänlighet.
  • Finns det en FAQ och hur användbara är svaren?

Vi tar alltid en skärmdump av chatten, för att dela våra tester i recensionen.

Om det finns en tjänst för chatbot, så testar vi den rejält. Vad händer om vi skriver ”insättning” – får vi bra förslag?

Så här kan vi göra en bedömning av kundtjänst:

  • Vi öppnar chatten hos ett casino för att testa. Vi får kontakt direkt och svar inom en minut av en riktig supportagent. Agenten var vänlig och gav oss ett bra svar – här blir det bra betyg.
  • Vid vårt chatt-test visar det sig att vi måste logga in för att chatta, det tycker vi känns lite trögt. Vi får vänta i mer än 3 minuter på att få prata med en agent. Detta är på tok för lång tid och vi går genast ner i vår bedömning av chatten. Det händer ibland att vi testar mailsupporten och att vi aldrig får svar på vår fråga – helt klart underkänt.

9. Så bedömmer vi säkerhet och ansvarsfullt spelande

  • Svensk spellicens är ett måste! Vi går till Spelinspektionens register för att säkerställa att det finns en giltig licens. Vi noterar alltid ägarens namn och om det finns fler casinon inom samma bolag.
  • Kryptering: en annan säkerhetsaspekt är att kolla upp om känslig information krypteras vid överföring. Ett sätt att kolla webbadressen är att den börjar på https – där står s för säkerhet och att sidan är krypterad. Säker inloggning är viktigt, när vi testar använder vi BankID, för att även se att det verkligen erbjuds.
  • Spelmjukvara: erbjuder man spel från tillverkare med svensk licens för mjukvara? Alla stora tillverkare har licens, vilket innebär att vi kan lita på att spelen är garanterat rättvisa.
  • Ansvarsfullt spelande: Vi öppnar länken för att spela med ansvar och granskar hur informativ sidan är. Det ska här finnas tydliga förklaringar av de verktyg man kan använda och hur de fungerar. Var finns testet – är det direkt på sidan eller via en länk. Vi dubbelkollar så att det finns tydliga hjälplänkar att tillgå om man behöver hjälp.

Exempel på hur vi kan bedöma säkerheten och ansvarsfullt spelande:

  • Ett casino som uppfyller alla säkerhetskrav är säkert och får en bra bedömning från vår sida. När det gäller ansvarsfullt spelande så varierar faktiskt kvalitén enormt, ett bra casino ska ha en sida som är informativ och lättläst.
  • Om vi måste logga in för att verifiera all säkerhetsinformation, så känns inte casinot så transparent. Gällande att spela med ansvar, får sidan sämre betyg av oss om den är tråkig och svårläst. Det saknas bra förklaringar som är synliga. Även här måste man logga in för att se vilka gränser som erbjuds, känns det inte helt seriöst.

Hur betygsätter vi våra casinon?

Varje casino vi recenserar betygsätter vi mellan 1 – 5. Det är totalt fem olika sektioner som vi ger betyg för:

  • Spelutbud
  • Användarvänlighet
  • Erbjudande & villkor
  • Kundservice
  • Betalningsmetoder

Så här ser poängsystemet ut:

  1. En poäng = Ej godkänt
  2. Två poäng = Ok, men inte tillräckligt bra
  3. Tre poäng = Bra
  4. Fyra poäng = Mycket bra
  5. Fem poäng = Suveränt bra

Varje block får ett enskilt betyg med högst 5 i betyg. Säg som exempel ”Användarvänlighet” – här kikar vi på casinots upplägg som t.ex. om enkel registrering erbjuds.

Vi testar verkligen sidan för att se hur lätt den är att använda. Finns det spelfilter som gör det enkelt att söka bland spelen? Nedan ser du exempel på betyg relaterat till hur användarvänlig sidan är:

  • Användarvänlighet Betyg 4: Registreringsprocessen är enkel och lätt att förstå, men det saknas riktigt bra kategorier att söka på. I övrigt enkelt att navigera sig fram.
  • Användarvänlighet Betyg 5: Casinot erbjuder snabba processer överlag och det är enkelt att hitta rätt på sidan. Det finns mycket bra sökfilter att sortera spelen på. Här finns även bra information från casinots sida.

Vi går på så sätt igenom alla fem kategorier och betygssätter enligt vår erfarenhet och upplevelse.

☑️ Varför ser man sällan låga betyg som 1 och 2?

Anledningen är att svenska casinon med licens alltid håller en generellt hög standard. Det är därför ytterst sällsynt med så låga betyg.

CasinoGuide casinorecensioner

Emma Sjökvist

Emma Sjökvist skribent på CasinoGuide.se

Emma Sjökvist är vår redaktionschef med över 10 års erfarenhet i spelbranschen. Hon började sin karriär på ett av Sveriges största online casinon på Malta. Med erfarenhet från insidan av ett casino, vet hon exakt vad hur en recension ska läggas upp för att bli unik.

Emma är en expert på casinon och ser till att vi har koll på alla nya sajter som är på gång. På så sätt blir vi först med att recensera nya sidor i Sverige.

Monica Eliasson

Foto på Monica - svensk skribent och Digital Content Editor i Team CasinoGuide

Monica Eliasson är vår editor och casinoveteran med 15+ års erfarenhet från ett flertal svenska online casinon. Hon har arbetat i branschen sedan 2006 och har djup insikt man skapar en bra recension.

Monica ser till att alla casinorecensioner alltid är lättlästa, aktuella och uppdaterade. Speciellt viktigt är det att bonusarna är uppdaterade och giltiga. Hon strävar efter att du som spelare alltid ska kunna lita på informationen du läser hos oss.

Caroline Fjellheim

foto blond tjej med glasogon - Caroline Fjellheim skribent CasinoGuide.se

Caroline Fjellheim är vår huvudskribent på CasinoGuide och har arbetat med Raketech sedan 2019. Hon är vår guru när det gäller att skriva objektiva och ärliga casinorecensioner.

Hon gör en gedigen research och testar allt hos varje casino hon skriver en recension om.

Caroline håller sig ständigt även uppdaterad om casinobranschen. Hennes fokus är alltid att leverera lättlästa texter som hjälper dig välja rätt casinon.

Därför kan du lita på oss

Hos oss hittar du garanterat enbart fakta om casinon som har verifierats. All information i våra recensioner är testad och kontrollerad.

Vi registrerar alltid spelkonto på casinon vi recenserar, så att vi faktiskt kan gå igenom allt från insättningar, till att testa bonusar, spela och göra uttag.

Om du använder vår jämförelsesida får du alltid endast upp recensioner av casinon som har en svensk licens. Vi recenserar aldrig olicensierade casinon.

CasinoGuide.se startade redan 2003 och drivs idag av Raketech Group Holding PLC. Raketech är ett börsnoterat bolag och som även äger och driver flera av Nordens största jämförelsesajter för casino och sportsbetting.

Raketech är medlemmar i Sper och arbetar under strikta regler för ansvarsfull marknadsföring och följer svenska regler för casino och spel.

📝 400+

Här hittar du mer än 400 recensioner som har granskats av vårt team.

🕒 5 000+

Vi har lagt ned mer än 5000 timmar på att testa och spela.

📚 1 500+

🥉 3

🎓 30+

👀 6 000+