Kan jag få en återbetalning från ett casino?

Att få en återbetalning från ett casino online kan vara möjligt, men det är långt ifrån en självklarhet. I denna artikel guidar vi dig igenom dina rättigheter och skyldigheter. Vi berättar hur du går tillväga om du vill begära en casino återbetalning. Läs vidare för att ta reda på mer →

casino aterbetalning

Vanliga anledningar varför spelare ber om en casino återbetalning

Som spelare kan man ansöka om att få pengar tillbaka från ett nätcasino av vilken anledning man vill. Det är förstås långt ifrån alla ansökningar som kommer godkännas. Några av de vanligaste anledningarna till varför spelare kräver att få pengarna tillbaka från ett casino är:

  • Tekniska fel: Vid tekniska fel fungerar inte ett casinospel som det ska, vilket i sin tur kan påverka dina potentiella utdelningar. När det sker har du som regel rätt till en återbetalning från casinot, beroende på felets omfattning och vad som påverkats.
  • Obehöriga transaktioner och bedrägeri: Har någon annan använt ditt spelkonto för att göra transaktioner? Eller har någon använt ett betalningsmedel som tillhör dig för att göra insättningar till sitt spelkonto? Då kan du ha rätt till en casino-återbetalning.
  • Spelpaus som inte fungerat: Du har stängt av dig själv från spelande på ett specifikt casino eller via Spelpaus, men ändå kunnat gjort insättningar och spelat? Det bryter mot svensk lagstiftning och kan absolut vara ett giltigt skäl till att du ska få tillbaka pengar från casinot.
  • Bonus-krångel: En bonus har inte fungerat som utlovat eller har motstridiga villkor. I dessa fall kan du eventuellt ha rätt att få en casino-återbetalning. Här kan det dock vara lite lurigt eftersom många casinon skyddar sig mot eventuella felskrivningar i villkoren. Casinot hänvisar ofta till den engelska versionen av sina villkor och att den trumfar villkoren på alla andra språk vid eventuella motsägelser

Kan du få tillbaka pengar för dina förluster?

När du spelar på casino online är dina insatser normalt bindande. Det finns ingen ångerrätt att hänvisa till, utan det du har spelat bort är borta. Men det finns förstås vissa undantag, till exempel om casinot i fråga har brutit mot den svenska spellagen. Det hör dock inte till vanligheterna då svenska casinon tar sina åtaganden på stort allvar.

Registrerade på Spelpaus – spelade ändå och fick pengarna tillbaka

Ett exempel på när svenska spelare har kunnat kräva tillbaka pengar från ett casino och fått kravet godkänt är:

  • Spelare var registrerade genom Spelpaus, men kunde trots allt spela för pengar på ett svenskt casino.

Det finns ett fall från 2019 där casinot gjorde en teknisk miss. Felet orsakade att ett 30-tal spelare som stängt av sig via Spelpaus, ändå kunde logga in och spela. När problemet uppdagades stängde spelbolaget ned sina sajter tillfälligt tills felet åtgärdats. Därefter fick de berörda spelarna tillbaka sina pengar från casinot.

Källa: Spelade bort tusentals kronor trots spelpaus

Spelade bort miljoner och fick rätt mot casinot

En annan svensk spelare var aktiv och spelade på ett nätcasino under en period av ca 5 år. Spelaren spelade bort miljonbelopp och fick därefter diagnosen spelberoende. Han valde då att väcka åtal mot casinot han spelat på. Spelaren menade på att casinot kände till hans missbruk och trots detta använde sig av en riktad, aggressiv marknadsföring för att få honom att spela mer.

  • Casinot dömdes till att betala tillbaka en stor del av pengarna spelaren förlorat. Detta eftersom domstolen menade att spelbolaget måste ha känt till spelarens missbruk från det att denne uppgraderats till ”VIP-spelare”.

Trots casinots kännedom om spelares problematik, har de bl.a. erbjudit tidsbegränsade insättningsbonusar. De har även tagit personlig kontakt med spelaren via särskilda kontaktpersoner från casinot. Casinot har aktivt uppmuntrat till spel och de dömdes att betala tillbaka drygt 5,8 miljoner kronor till spelaren.

Källa: Spelbolag ska betala tillbaka insatserna till spelare

Vilka är dina rättigheter som svensk spelare?

Den svenska spellagen reglerar vilka skyldigheter spelbolagen har och vilka rättigheter du som spelare har. Det finns inget kapitel i den svenska spellagen som behandlar casino-återbetalningar specifikt.

🇸🇪 Däremot finns det punkter i spellagen som reglerar vad spelbolagen får och inte får göra. Om spelbolagen bryter mot dessa punkter kan det innebära att du eventuellt kan kräva tillbaka pengar från ett casino.

Så kräver du tillbaka pengar från ett casino

Om du anser att du har rätt att få tillbaka pengar från ett casino du spelat hos, är första steget att kontakta casinots support.

Här beskriver du ditt ärende och varför du anser att casinot ska betala tillbaka dina pengar.

Vissa online casinon har en särskild e-postadress specifikt för klagomål, men det går lika bra att ta en första kontakt i casinots livechatt.

Information som du bör bifoga:

  • Skärmdumpar
  • Tidsstämplar
  • Spelhistorik
  • Kontohistorik

I samband med att du lämnar in ditt återkrav bör du bifoga alla bevis du kan för att öka dina chanser att få pengarna tillbaka från casinot. Det kommer också göra hanteringstiden för ärendet kortare.

Reglerat enligt spellagen: du har rätt att framföra klagomål

Kapitel 14 § 9 – Klagomålshantering:

En licenshavare ska ha rutiner för hantering av klagomål från konsumenter. Konsumenten ska utan kostnad ges möjlighet att framföra klagomål och få svar inom skälig tid.

Kapitel 14 § 10 – Information om klagomål:

En licenshavare ska tydligt informera konsumenten om möjligheten att framföra klagomål och hur klagomål hanteras.

casino aterbetalning eskalera

Att lämna in ett klagomål i Sverige och ta det vidare

Om du inte får något gehör från din spelsida, eller om ni inte kan komma överens i ärendet, har du möjlighet att ta det vidare. Beroende på varför du gör ditt återkrav hos casinot finns det några olika instanser du kan vända dig till:

  • ARN Allmänna reklamationsnämnden: Hit kan du vända dig med de flesta ärenden där du inte är ense med spelbolaget och du anser att de är skyldiga att betala tillbaka pengar till dig. Bra att veta är att ditt återkrav måste överstiga 1 000 kr för att ARN ska hantera ärendet.
  • Konsumentverket: Hit kan du anmäla casinot om du anser att de till exempel riktat aggressiv marknadsföring mot dig, eller om de på annat sätt brutit mot den svenska spellagen.
  • Spelinspektionen: Vid allvarliga brott mot den svenska spellagen kan du också anmäla casinot till Spelinspektionen. De kan i sin tur kan utfärda varningar och sanktioner mot casinot – eller i värsta fall dra in licensen helt.
  • Din betalningsoperatör: Om du anser att du varit utsatt för ett bedrägeri och på så vis förlorat pengar kan du vända dig till din bank och göra ett återkrav den vägen. I så fall krävs det som regel att du också har gjort en polisanmälan som ska bifogas när du gör ditt återkrav.

Källor: Hallåkonsument – onlinespel

Kan jag få en återbetalning från ett casino utan licens?

Om du vill kräva tillbaka pengar från ett casino utan svensk licens kommer du snabbt märka att det är avsevärt svårare. Casinon utan licens i Sverige behöver inte förhålla sig till den svenska spellagen. Det gör att du som spelare inte har samma rättigheter och samma skyddsnät som om du spelat i ett casino med licens från Spelinspektionen.

Ofta kombineras krångliga villkor med aggressiv marknadsföring som uppmuntrar till spel, vilket ökar risken för att du ska spela bort mer pengar än du tänkt. Samtidigt är det mycket svårt eller på många olicensierade casinon till och med omöjligt att få tillbaka dina pengar från casinot. Oavsett vilken anledning du har för återkravet.

Därför rekommenderar vi dig att alltid välja ett casinot med en svensk licens.

Att förebygga framtida problem – tips för säkrare spelande

För att skydda dig själv och förekomma framtida problem med casino-återbetalningar kommer här några bra tips att förhålla dig till:

TipsSå här gör du
Sätt gränser:Ställ in gränser för ditt spelande. Insättningsgränser är obligatoriska på alla svenska casinon, men du kan också ställa in bland annat tidsgränser och förlustgränser för att begränsa ditt spelande.
Använd Spelpaus:Om du känner att ditt spelande börjar bli ett problem eller inte känns bra, så använd Spelpaus och stäng av dig själv från allt spelande under en tid.
Skärmdumpa:Ta skärmdumpar och skriv loggar om du tycker att något känns annorlunda eller inte verkar funka som det ska.
Välj casino med omsorg:Spela enbart på casinon med svensk licens där supporten är bra och villkoren är tydliga.

Vanliga frågor och svar om casino återbetalning

Kan man få tillbaka pengar från ett casino?

Ja, i vissa fall är det möjligt att få en återbetalning från ett casino. Du kan läsa mer om det i guiden ovan.

Hur gör jag för att få en casino återbetalning?

I första hand ska du vända dig till supporten hos det aktuella casinot, så hjälper de dig vidare. Om du behöver ta ärendet vidare till högre instanser kan du läsa i vår guide vilka alternativ som finns.

Vem kan kräva tillbaka pengar från ett casino?

Det finns lite olika möjligheter för dig att kräva tillbaka pengar från ett casino online. Till exempel om du blivit utsatt för bedrägeri eller kunnat spela trots registrering hos Spelpaus.

Vart vänder jag mig om mitt casino inte vill göra en återbetalning?

Du kan vända dig bland annat till ARN, Konsumentverket eller Spelinspektionen, beroende på hur ditt återkrav ser ut.

Finns det någon som har fått en casino-återbetalning?

Ja, det finns flera spelare som har fått tillbaka pengar från svenska casinon på grund av olika orsaker.

Finns det ångerrätt på casino?

Nej, du har inte någon ångerrätt på de pengar du satt in på ditt spelkonto och spelat för i casinot.