Intervju med AvatarUX Studios
CasinoGuide.se har fått nöjet att göra en exklusiv intervju med Hannah Farrugia, Head of Product & Product Strategy hos AvatarUX. Läs om spelutvecklarens framtidsvisioner och spännande projekt i vår intervju!

Hur skulle du beskriva AvatarUX och er stil? Har ni någon speciell filosofi när det kommer till tema, design och spelupplägg?
AvatarUXs stil är starkt influerad av videospel och modern estetik. Genom åren har vi finslipat vårt arbetssätt genom att lyssna på spelarnas önskemål och lägga fokus på teman som är inne just nu. Ett bra exempel är ”Silicon Spinners”, där vi har satsat ett lättsamt och humoristiskt tema tillsammans med en design inspirerad av Tech-världen. Spelet har även laddats med ett roligt påskägg, där spelarna får möjlighet att mosa en liten kackerlacka. Vi kombinerade detta med ett matematiskt volatilt spelupplägg, vår signaturfunktion ”PopWins” och spännande funktioner som den eftertraktade ”Zapreel™”, för att skapa en riktigt underhållande spelupplevelse.
I grunden är vår filosofi enkel: prioritera glädje och underhållning. Vi kombinerar visuellt imponerande design med innovativa mekaniker för att skapa en engagerande och minnesvärd spelupplevelse.
Vilken AvatarUX slot är du mest stolt över och varför?
Det är en svår fråga! ”CherryPop” kommer alltid att vara en tidlös favorit – den är enkel, men ändå engagerande med en perfekt balanserad matematisk modell, som gör den lätt att tycka om. Det är den typen av spelautomat som du kan spela och koppla av med, men den har även en spännande ”Gamble-funktion” som höjer spänningen för den som söker volatilitet. En välgjord slot som fortfarande sticker ut.
Er PopWins-mekanik har haft en stor inverkan på branschen. Hur kom ni på idén och trodde ni att den skulle bli så populär? Vi är även nyfikna på om du kan dela med dig av någon ny funktion som är på gång?
Vi ville bryta normen och skapa något riktigt unikt – en spelupplevelse som skulle definiera AvatarUX och förändra branschen. Det är så ”PopWins™” kom till: en innovativ mekanik som förbättrar spin-sekvensen och utökar hjulens potential, vilket ger en dynamiskt spelupplevelse.
När det gäller kommande funktioner, så strävar vi alltid efter att tänja på gränserna! Under 2024 introducerade vi ”Loaded Reel” och ”Wild Reel” och inför 2025 har vi minst tre nya mekaniker som är på gång, plus ett helt nytt Instaplay-spel som släpps inom kort. Håll utkik!
AvataUX har nyligen introducerat kategorin Instaplay-spel. Vad fick er att ta den riktningen och hur kommer detta att påverka spelarupplevelsen?
Vi stävar alltid efter innovation och Instaplay var vårt sätt att gå bortom de traditionella slots-funktionerna. Medan vissa av våra spel är mer komplexa, ville vi introducera ett mer lättsamt spel med ett format som engagerar direkt och som vänder sig till en bredare publik. Det handlar om snabba, belönande spel – något nytt och spännande för spelare som gillar en dynamisk spelupplevelse.
Om du skulle få tillfälle att samarbeta med en annan speltillverkare, vem skulle det vara och varför?
Det skulle varar riktigt roligt att samarbeta med Print Studios. Vi är båda kända för att skapa innovativa spelfunktioner och att kombinera vår kreativitet skulle kunna leda till något riktigt banbrytande.
Varifrån får ni inspiration till tema i era spelautomater?
Vårt team består av passionerade ”gamers” och casinospelare, så inspirationen kommer från spelvärldens alla hörn, samt kulturella influenser och marknadstrender. Vi ser till att våra teman alltid känns nya och uppslukande samtidigt som de matchar spelarnas förväntningar.
Vilken AvatarUX slot är den absoluta favoriten hos spelarna och vad tror du gör den så speciell?
”CherryPop” är ett av våra mest populära spel. Det var första spelet med ”PopWins™”-funktionen, med ett tema som andas nostalgi men ändå med en modern tvist och med stor vinstpotantial. Det är ett spel som får spelare att återvända gång på gång.
Från det att den första idén till en slot föds, till dess att spelet är klart för lansering, hur lång tid brukar hela processen ta?
Det varierar, men i genomsnitt tar det mellan 3 till 12 månader att utveckla ett spel. Några av våra mer avancerade spelmekaniker kräver längre tid, men målet är alltid att hitta rätt balans mellan innovation, kvalité och att lansera i tid.
Den svenska marknaden är strikt reglerad. Hur gör ni för att förhålla er till reglerna och på samtidigt leverera innovativa och engagerande spelautomater?
Vi designar mångsidiga funktioner som kan användas i olika jurisdiktioner utan att kompromissa med spelupplevelsen. Dessutom gör vårt team noggrann research kring regelverk för att säkerställa att vi efterlever dessa, samtidigt som vi ser till att bibehålla den spänning och engagemang som våra spel är kända för. När vi stöter på begränsningar, tänker vi kreativt och hittar alternativa sätt att leverera samma spännande upplevelse på.
Kan du avslöja några kommande spel eller speciella projekt under 2025 som ännu inte annonserats?
Vi har massor av spännande planer på gång! Vårt fokus är på nya, innovativa funktioner som kommer att höja nivån på spelen. Vår kommande slot ”Big Catch Craze” är ett bra exempel – den introducerar ett helt nytt sätt att uppleva fisketema i slots.
Vi håller även på att vidareutveckla ”PopWins™, med nya funktioner och teman i framtida spelsläpp (jag nämnde ”Silicon Spinners” tidigare, som är ett utmärkt exempel). Vi kommer även att utöka vår portfölj av Instaplay med ”Toad´s Bounty” som lanseras den 27 februari 2025. Detta spel är helt olikt något annat på marknaden.
Förutom spelutveckling, utökar vi även vårt distributionsnät och går in i nya marknader. Håll ett öga på vår spelstudio för fler uppdateringar – 2025 ser ut att bli ett historiskt år för AvatarUX!
Observera att texten ovan är en svensk översättning, då vår intervju med AvatarUX hölls på engelska.
Lite fakta om AvatarUX
- Spelstudion grundades år: 2018
- Spellicens Sverige: Ja – genom Yggdrasil
- Första spelet lanseras: 2019, Lilith´s Inferno
- Popwins-funktionen lanseras: 2020
- Antal spel: mer än 40 olika spel

Här hittar du några recensioner av de populära AvatarUX-spelen
Skribent: Monica Eliasson, senast uppdaterad den 20 februari 2025