Kändisar som gjort reklam för casino

Att använda kändisar i reklam är ett beprövat knep för att locka kunder, även inom casinobranschen. Vilka svenska kändisar har egentligen gjort casinoreklam? Och finns det någon baksida på det hela? Det och mer går vi igenom i guiden nedan.

Kandisar i casinoreklam
Diskussion kandisar i casinoreklam

Regler och diskussion – vad säger lagen?

I den svenska spellagens femtonde kapitel, första paragrafen kan vi läsa följande angående marknadsföring:

  • Vid marknadsföring av spel till konsumenter ska måttfullhet iakttas.
  • Marknadsföringen får inte riktas särskilt till personer under 18 år.

Det finns alltså ingenting som uttryckligen förbjuder casinon att använda kändisar för marknadsförings-ändamål, så länge reklamen är “måttfull”.

Hur avgörs vad som är måttfullt och inte? Det finns riktlinjer för detta och dessa hittar vi hos Konsumentverket som skriver följande:

Avgörande för bedömningen är hur marknadsföringen är tänkt att uppfattas av den krets den riktar sig till, det medium som används och det innehåll som marknadsföringen har. Marknadsföringen bör inte vara påträngande eller väcka särskild uppmärksamhet. Den bör ge en saklig, balanserad och pålitlig presentation av den marknadsförda spelformen och chanserna att vinna. Kommersiella budskap bör begränsas till relevanta fakta rörande spelet, presenterad i så saklig form som möjligt och utan irrelevanta inslag.

Källor:

Vad tycker spelarna om kändisar i casinoreklam?

På diskussionsforum som exempelvis Reddit och Flashback är publiken förhållandevis enig om att svenska kändisar inte ska göra reklam för nätcasinon. De främsta argumenten verkar röra att det dels känns som att kändisarna “sålt sig” billigt och dels att de främjar en bransch där det faktiskt finns risk för ett reellt beroende (spelberoende).

En del likställer det med att göra reklam för alkohol eller tobak.

  • Så spelarnas gemensamma dom verkar vara – ✅ Ja till casinoreklam – men ❌ nej till kändisars medverkande.

Fallet Chrippa – när reklamen blir olaglig

Nyligen har fallet med Christoffer “Chrippa” Lundström (bror till Joakim Lundell) rönt väldigt stor uppmärksamhet i media. I skrivande stund har hans rättegång precis avslutats, men ingen dom har avkunnats ännu.

Han står åtalad för flera saker, bland annat främjande av olovligt spel. Detta efter att han aktivt har marknadsfört casinon som saknar licens i Sverige. Reklamen har han främst gjort på sitt konto på streamingsajterna Twitch och Kick.

Spellagens femtonde kapitel, sjätte paragrafen säger så här om reklam för aktörer som saknar svensk licens:

Reklam för spel som tillhandahålls av någon som saknar nödvändig licens enligt denna lag får inte förekomma i tv- sändningar, beställ-tv, sökbar text-tv eller ljudradiosändningar. En leverantör av en videodelningsplattform får inte tillhandahålla sådan reklam före, under eller efter användargenererade videor eller tv-program på plattformen.

Lag (2022:1674).

Fördelar och nackdelar med kändisar i casinoreklam

  • Spelaren kan lita mer på casinot
  • Kändisar har använts för att kampanja för saker i alla tider
  • Många anser att kändisar inte ska ”promota” casinon
  • Finns risk att spelare inte gör sin egen research innan de väljer ett casino

Sammanfattningsvis om kändisar i casinoreklam

Att använda sig av kändisar för att göra reklam är inte något nytt under solen – det har gjorts genom alla tider. När det handlar om saker som spel, alkohol och tobak kanske man ska vara lite mer restriktiv kring hur man väljer att marknadsföra sig.

Vi förstår varför man vill använda kändisar för att locka spelare. Men samtidigt kan det leda till att vissa spelare inte gör sin egen research innan de väljer vad de vill spela, för att de går enbart på kändisarnas rekommendationer.

Det finns förstås också alltid en risk att personer under 18 år blir nyfikna på spelandet, eftersom de ser en kändis göra reklam.

Å andra sidan kan vi inte skydda alla människor från allt. Och att mena att alla som ser reklam köper den rakt av är att dumförklara folk. Så kändisar i casinoreklam är kanske främst en etisk fråga, och där verkar åsikterna gå brett isär.

Så länge spellagen uttryckligen inte förbjuder kändisar i casinoreklam, tro vi att det kommer dyka upp fler kändisar på skärmen framöver.